App voor NPO Zapp: ongrijpbare tweens vangen, boeien en binden
Tweens. De doelgroep van televisiezender Zapp. Een uitdagende doelgroep op het gebied van user experience. Als native mobiele gebruikers stellen ze hoge eisen aan de functionaliteiten van een app. Voor hen hebben we een gloednieuwe app ontworpen en gebouwd. Een app met daarin de nieuwste programma’s en films en podcasts.
Hyperinteractief design waar je jij tegen zegt
Een app voor jongeren die volwassen aanvoelt. Dat was ons doel voor het design van deze app. In deze nieuwe app staat interactie centraal.
Klaar voor de nieuwe generatie mediagebruikers
Het mediagedrag van vooral jonge generaties is sterk veranderd, mede door de invloed van social media. NPO’s jongerenmerk Zapp wil onmisbaar zijn in het leven van deze jonge generatie. Om hen te blijven boeien, activeren en binden wil Zapp een direct connectie aangaan via een vernieuwde app. Content en interactie staan centraal. Move ging de uitdaging aan om deze app realiseren. Door gebruik te maken van toekomstbestendige, wendbare, dynamische en modulaire frontend technologie wordt ingespeeld op de behoefte van de doelgroep. Belangrijk hiervoor is inzicht in de huidige behoeftes van de doelgroep. Met de realisatie van de app verschuift de focus van Zapp de komende jaren van zender naar 360°-platform.
Altijd boeiend. Niet te groot voor de kleinste en nooit te kinderachtig voor de grootste.
Tweens zijn mediawijzer dan jij en ik. Jong, maar zeker niet onervaren. Én al heel wat gewend. Hun UX-ervaring is torenhoog. De apps die zij gebruiken, zoals TikTok, Snapchat en Instagram, zijn de crème de la crème. Vandaar onze focus op een ijzersterk, dynamisch en interactief design om hen te vangen, boeien en binden en zo een stukje zelfstandiger te maken.
Een ijzersterk, dynamisch en interactief design
Om de jonge generatie te blijven boeien, activeren en binden wil Zapp een direct connectie aangaan via een vernieuwde app. Content en interactie staan centraal.
Measure twice, build once
Het in de designfase ontwikkelde prototype werd door UXkids getest met een panel van 12 kids. De hieruit voortgekomen feedback is verwerkt, waarna we de app in een periode van drie maanden ontwikkeld hebben. Voorafgaand aan de release hebben we nog een interne friends & family-test op kantoor georganiseerd, waarbij de betaversie van de app nog één laatste keer kritisch onder de loep werd genomen door de doelgroep.